Kello oli vähän yli puoli kaksitoista, kun saavuin sovitulle kohtaamispaikalle joka oli Turun Tuomiokirkon viereisellä parkkipaikalla. Paikalle oli saapunut minua ennen Jukka ja Kalle. Odottelimme sateisena torstai aamuna leirille osallistuvaa neljättä Nanbudo harrastajaa, Markoa, jonka kyydissä menimme Pernäisiin, jossa odottelimme lautan lähtöä kohti Utön saarta ja kuuntelimme Jukan hulvattomia tarinoita hänen työ kavereistaan, sillä Jukka on ollut töissä Utön majakalla, joka on sivumennen sanoen Suomen vanhin majakka.

Noin neljän tunnin lautta matkan jälkeen saavuimme Utön saarelle, jossa painavat rinkkamme vietiin edeltämme majapaikkanamme toimivalle vanhalle upseerikerholle.

Harjoitukset alkoivat seitsemältä, jolloin ohjelmassa oli potkutekniikoita ja yhdistelmä tekniikoita. Harjoittelimme kallion päällä paljain jaloin jotta potkuun saataisiin erilainen tuntuma.

Perjantai alkoi yhtä lämpösenä ja tuulisena, kuin torstaikin. Harjoitukset alkoivat hieman myöhemmin, kuin ohjelmassa oli ilmoitettu, mutta opetus oli silti hyvin tasokasta. Aamun harjoitus ohjelmaan kuului Keiraku taiso.

Aamuharjoitusten jälkeen oli kahden aikoihin _Kaiten _tekniikkaa. Harjoitusten jälkeen menimme majakalle, jossa oli opastettu kiertokäynti, jossa opas kertoi tarinan merimiehistä, jotka olivat haaksirikkoutuneet Utön läheiselle kivikolle, joista kaksi oli selvinnyt ja loput olivat kuolleet, joko murskautuen rantakivikoihin tai paleltuen kuoliaaksi. Merimiesten kunniaksi on pystytetty "Miekka ja kilpi" niminen patsas, jossa oli risti nojaten tähteen. Ilta harjoitukset pidettiin Tämän teoksen lähellä.

Harjoitus paikalle piti juosta tiirojen pesimäalueen poikki, mutta onneksi kukaan ei saanut mitään päällensä.

Lauantain aamun harjoitukset pidettiin sisällä kurjan sään takia

kolmen hengen voimin, sillä Marko oli lähtenyt lauantai aamulla aikaisin kohti Turkua. Harjoitus ohjelmassa oli shihotai katoja, joihin sain Kallen kanssa kehitellä omia _bunkai _sovelluksia Jukan nauraessa vieressä.

Perttu saapui saarelle sopivasti ennen päivän viimeisia harjoituksia, joihin kuului bo:n käyttöä. Harjoitukset pidettiin ulkona huonosta säästä huolimatta. Pienten selkkausten jälkeen pääsimme kuitenkin saunaan, sillä Perttu tarjosi meille auliisti saunat.

Illan teoria tunti pidettiin Havshotellin baarissa ja se käsitteli Nanbudon seitsemää voimaa ja josta Jukka antoi meille paluumatkaksi tehtävän kirjoittaa aiheesta "Mitä Nanbudon seitsemän voimaa merkitsee minulle". Toisilta tämän tehtävän tekeminen sujui helposti, kun taas minä jouduin tosissani miettimään.

Sunnuntai valkeni aurinkoisena ja tuulisena. Harjoitukset pidettiin samalla paikalla, jossa oli pidetty leirin ensimmäisetkin harjoitukset. Ohjelmassa oli nanbu sotai, jota teimme yksin, parin ja ryhmän kanssa.

Leiri loppui suunniteltua hieman aikaisemmin, sillä lähdimme eri lautalla pois, mutta se jätti meidät melkein Turun keskustaan. Aurajoen rannasta Kalle ja Jukka jatkoivat Pertun kyydissä Raisioon ja minä kävelin lähimmälle bussipysäkille mieli täynnä leirimieltä ja uutta tietoa.